søndag 5. april 2015

Tutorial- Bruk av mørkere farger


Hei.
Here er en fargeleggings tutorial jeg laget for Copic Marker Europe. Jeg husker når jeg begynte med Copics så var jeg livredd for å bruke de mørke fargene i fargekartet, jeg var så redd for å ødelegge motivet jeg fargela. Derfor tenkte jeg å vise dere hvor stor forskjell det faktisk gjør med litt kontrast i motivet. Det skaper liv og dybde.

You can find the tutorial in English on my blog.

Hvis du er nybegynner er det et tips å finne matchende farger ved å bruke Copic Fargehjulet. Du velger tusjer i samme fargefamilie (bokstaven) og fargegruppe (det første tallet) men med høyere verdi (det siste tallet).
 Hvis du for eksempel har R81 som utgangspunkt ser du i fargehjulet at R83- R85- R89 vil blande lett. Copic Fargehjul finner du HER.



På dette motive fra Saturated Canary har jeg brukt to eller tre tusjer i hver blandegruppe. Bare lyse farger.
Noen fortrekker å fargelegge med bare de lyseste tusjene, og det kan være kjempefint i seg selv. Men hva skjer hvis man legger til noen mørkere farger? 

Først brukte jeg E49 for å definere de mørkeste skyggene i håret. Veldig forsiktig for den er veldig mørk. Så blandet jeg med E44 ved å dra fargen forsiktig utover. Til slutt gikk jeg over håret med E40 for å blande alt.
+

Så til ansiktet.  Jeg hadde opprinnelig brukt E000 og E21 og E93 til lepper og kinn.
Her har jeg lagt til E13- E11 og R20 på kinn og lepper. Ansiktet ser mindre flatt ut med en gang.
(Forresten er det et tips å fargelegge ansiktet først og så håret, det er veeeldig lett å dra litt av den mørke brune fargen inn i ansiktet hvis man velger den rekkefølgen jeg gjorde her)

+

Til det rosa hadde jeg brukt R81 og V000.
Her lag jeg til E89-85-83 på blomstene, toppen og litt av skjørtet. 
                      
 +

På forkleet og litt av skjørtet hadde jeg brukt E41 og 43. Her har jeg lagt til E47 og 44, og litt mer E43, E42 og E41 for å blande godt. 
 +

 På kurven hadde jeg brukt E33-E31 og E30
Her la jeg til E37 og E35, pluss de første tre tusjene til å blande ut. 

 +

Jeg brukte C1 og C00 til hanskene og bena.
Her la jeg på C7- C5 og C3 til de mørkeste skyggene og gikk over med C1 og C00 igjen. 

               
 +
 På bladene hadde jeg brukt G43 og G40.
her la jeg på G99 og G46, så  G43 og G40 igjen. 
                
 +




Her er de to motivene, ganske forskjellige- ikke sant!

Og slik ble det ferdige kortet: 
Detaljene om produktene og flere bilder av bokkortet mitt finner du i bloggen min

Håper du blir fristet til å prøve, og spør hvis du lurer på noe! 

Ha en fargerik dag!
Klem fra Elizabeth 

1 kommentar:

Kjersti Gulliksen sa...

Kjempebra tutorial, er nok mange som er "redd" for de mørke fargene, jeg var en av dem for 1,5 år siden, og nå klarer jeg liksom ikke å bruke bare lyse farger lenger, for det blir så blast og flatt. (var i grunn kanskje lettere før man ble så kravstor da, men er veldig glad for å ha lært det)